12th WARRIORS


Elemen “wau bulan” menjadi inspirasi kepada rekaan busana tradisional yang bakal digayakan oleh Miss Universe Malaysia 2011, Deborah Henry di pertandingan Miss Universe 2011 yang akan berlangsung di Sao Paulo, Brazil.

Keunikan seni wau bulan Malaysia bakal menjadi daya penarik yang merupakan simbol kreativiti, rekaan dan elegan. Daya penarik tersebut menjadi sumber inspirasi kepada pereka terkenal tempatan Amir Luqman dalam mereka busana untuk digayakan Deborah.
“Wau sudah menjadi objek yang cukup artistic, gabungan rekaan, warna dan ketelitian kerjanya. Kesemuanya elemen tersebut digabung untuk menghasilkan sebuah seni yang cukup cantik untuk digayakan oleh Deborah dalam segmen Pakaian Tradisional di pertandingan Miss Universe 2011 kelak.” Ujar Amir Luqman.
Songket yang digunakan secara meluas dalam rekaan ini merupakan fabrik tenunan tangan yang kaya dengan unsur tradisional selama lebih dua abad. Kain songket “Royal Terengganu Songket” itu ditaja Yayasan Tuanku Nur Zahirah, yayasan yang dinaungi SPB Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah.
Rekaan tersebut secara keseluruhan menjelmakan elemen “Wau Bulan” yang cukup elegan dari kepala hingga ke kaki.
Rakaan tersebut turut menggunakan permata yang ditaja Mogok Jewels antaranya batu delima merah burung merpati yang cukup unik, batu zamrud dan batu manikam perang kekuningan.

Categories:

Leave a Reply