12th WARRIORS


Hati pedih, jiwa perit. Tak kuasa mengadu pada sesiapa. Aku sentiasa bersedia untuk menjadi bahu sandaran bagi orang lain meletakkan kepala mereka dan mengadu dalam tangisan. Tapi, aku terlalu memilih untuk menumpangkan kan kepedihan dan keperitan ini di bahu orang lain.

Bukan kerana aku ego, tapi kerana aku tak mahu menyakitkan hati insan lain, lebih-lebih lagi insan yang aku kasih dan sayangi.

Dalam hati ada hati, dalam jiwa ada jiwa. Hidup kedua-duanya kerana ada roh. Bila terpisah roh dari jiwa dan dari hati, yang pejal akan mereput, yang wangi akan membusuk, yang indah akan menjadi buruk.

Roh itulah hiasan jiwa dan hati. Bukan wangi-wangian, bukan rantai emas, cincin berlian. Lantas sekarang, adakah benar hati yang pedih, jiwa yang perit?

Atau, sebenarnya roh yang sakit?

Categories:

Leave a Reply